TAŞRA BASKISI

İSTANBUL VE TAŞRA BASKILARI AYNI ANDA ÇIKAN BLOG

FerrarİA

Cengiz Bahadır Özdemir 11 Eylül 2010 ,

Geçtiğimiz günlerde FIA kararını açıkladı. Ferrari, Almanya GP'sinde yaşananlardan dolayı bir ceza almadı. Mahkeme, ortada takım emriyle ilgili bir durumun yaşanmadığını, bu yüzden de 100.000 dolar dışında bir ceza verilmesinin gerekli olmadığını söyledi. Massa'nın yavaşlayıp Alonso'ya yol vermesi, ilk gelen ''Alonso'dan yavaşsın'' mesajına tepki olarak değerlendirilmiş. Bu mesaja kızan Massa, Alonso'ya yol verip yarışa devam etmiş. Bu ilk açıklama olarak, notlarıma düşen haber.
Gelelim ikinci açıklamalara. Ortalığın biraz daha soğuduğu zaman dilimindeki açıklamalara. FIA başkanı (daha önceden 15 yıllık bir Ferrari geçmişi olan) Jean Todt, BBC'ye yaptığı açıklamada, ortada sağlam bir delilin olmadığını ve ceza vermek için önemli delillere ihtiyaç duyulduğunu belirtti. Kendisinin de, kamuoyundaki ''takım emri'' havasına yatkın olduğunu söyledi. Ayrıca bu kararın alındığı sırada, yarış komiserlerinden de yardım ve görüş alındığı açıklandı.
Kararın üçüncü aşaması biraz daha geleceğe yönelik. Genel kurul, Ferrari'ye ceza vermeden konuyu kapattıktan sonra, takım emri uygulamasının tekrar gözden geçirileceğini söyledi. Takım emirleri ve takım taktikleri arasındaki farka dikkat çekilip, bununla ilgili yeni bir taslak hazırlanması gerektiği söylendi. İşin başka boyutunda ise diğer takımlar var. Karardan sonra açıklama yapan Red Bull Racing patronu Chris Horner, takım emirlerindeki boşluğun yarışları belirsizliğe sürüklediğini ve kuralların daha açık olması gerektiğini söyledi. Kararın sadece maddi olmasının, bundan sonraki yarışlarda takım emirleri kullanımını engellemeyeceğini ifade etti. Force-India pilotu Sutil ise yeterince parası olanların takım emri uygulayabileceğini ve bu şekilde yarışlara devam edebileceğini açıkladı. Schumacher ve Webber ise mevcut kurallar çerçevesinde takım emirleri uygulamasının engellenemeyeceğini söylediler. Pek çok uluslararası medya organı ise karardan dolayı FIA'yı suçladı. Hatta Brezilya'da yayınlanan Globo Gazetesi güzel bir çalışmayla Ferrari aracının üstüne FIA amblemi koymuş.
Üç aşamada toplamaya çalıştığım olaylardan sonra diyebileceğim şu: FIA bu işleri bıraksın! Almanya GP'sinde skandal bir karara imza atılmıştır. Bu imzanın altında Ferrari vardır. Bu karar sonrası yapılan toplantıda ise daha büyük bir skandal yaşanmıştır. Bu rezilliğin yaşanmasına çok şaşırmıyorum. Bu sene başında yapılan kural değişiklikleri sonrasında biraz iyiye giden Formula 1, yarışlarda verilen cezalardan sonra tekrar düşüşe geçmeye meyletmiştir. Monaco'da Schumacher'e verilen abartı ceza, Valencia'da Hamilton'a ve Spa'da Vettel'e verilen komik pitten geçme cezaları gibi örneklerle bu senenin içine adeta edilmiştir. Artık güvenlik aracı bile geçilebilir hale gelmiştir. Cezalar caydırıcı olmadığı sürece -ki bu caydırıcılık küçük takımlara karşı işliyor- takımların hata yapmaları da önemsenmez.
Peki Almanya GP'si sonrası ne ceza verilmesi gerekirdi? 100.000 dolar yetmedi mi? Önce şu soruyu sormak gerek. Para cezası neden verildi? Ortada madem bir takım emri yok, neden para cezası kesildi? Para cezası kesildi, ortada bir kural ihlali var. Neden bu ihlali FIA açıkla(ya)madı? Ortada kanıt yokmuş, Massa'ya taktik verilmiş, takım emri kuralının zaten ucu açıkmış... Geçiniz bunları. Jean Todt akıl oyunları yapmaya çalışmasın. Bal gibi de ceza veremediler. Gelecek tepki sert olabilirdi. Bunu yapamadılar. Son yarışlarda bankaya 100.000 dolar yatıran takımlar istedikleri gibi takım emri uygulayabilir. Bunun yolu, bu sene için açıldı.

Bu yapılanın cezası, Ferrari'nin Almanya'da aldığı puanların silinmesi olabilirdi. Ferrari'nin geçmişte aynı hataları yaptığını ve buna meyilli bir takım olduğunu düşünürsek, son altı yarıştan da men edilmeleri çok haksız olmazdı. Formula 1'i tamamen paraya endekslemeye kalkanların, yarın öbür gün bu sporu daha alt kesime yaymaları imkansızlaşır. Monaco ve benzeri pistlerde, üst düzey seyirciler dışında kimseye hitap etmek istemiyorlarsa, o zaman iş değişir tabi. Ama benim bildiğim, Formula 1'in seyirci sayısının arttırılması ve her kitlenin yakalanması hedeflenmekte.
Takım emirleri konusu çok hassas. Bana göre kesinlikle yasak olmalı. Bu spor takım oyunu olarak görülüyorsa o zaman pilotlar şampiyonası niye var? Neden takım içinde pilotlar büyük rekabet halindeler? Formula 1 takım sporu olduğu kadar bireyseldir de. Orada farklı karakterler görürsünüz. İnsanlar BMW-Sauber'e değil, Montoya'ya; Bar Honda'ya değil Sato'ya; Renault'ya değil Villeneuve'e; Benetton'a değil Fisichella'ya hayran oldular. Bu hayranlık pilotların sürüş tarzına, yarışlar dışındaki hayatlarına, karakterlerine bağlıdır. Başka takımlara da geçseler onlar için problem olmaz. Yeter ki yarışsınlar. Hadi bunların hepsini bir kenara bırakalım, Almanya GP'sindeki seramonide Massa'nın yüz ifadesini gördünüz mü? Gördüyseniz, kimse bana takım emrinin mantığını anlatmaya çalışmasın. Eğer robotlar bir gün bu sporu icra ederse, o zaman takım emirlerini tartışabilirim.

0 yorum

Yorum Gönder