TAŞRA BASKISI

İSTANBUL VE TAŞRA BASKILARI AYNI ANDA ÇIKAN BLOG

Olaylı Yarış Vettel'in

Cengiz Bahadır Özdemir 28 Haziran 2010 ,

Valencia'daki Avrupa GP'si öncesi büyük bir çekişme vardı. Kanada'daki olaylı yarıştan sonra işler iyice kızışmıştı. Sıralama turlarında Mercedes GP şok yaşamıştı. İlk seansın ardından ikinci seanstaki performanslarıyla elenen Schumi ve Rosberg yarışa geride başlamak zorunda kaldılar. Rosberg 12., Schumi ise 15. sıradan yarışa başlayacaklardı. Schumi için bu durum, kariyerinin en kötü derecesiydi. Bunun dışında, birinci sıra Vettel'in olmuştu. Webber de ikinci sırayı alarak Red Bull'un ilk ikide olmasını sağladı. Hamilton üçüncü, Ferrari pilotları Alonso-Massa 4.-5. oldular. Button ise geriden kaldı ve 7. olabildi.

Bu sonuçlarla pazar gününe geldik. Yarış başladığında Vettel müthiş bir çıkış yaptı ve arkasındakilerin kendisini geçmesine engel oldu. Webber ise çok kötü bir çıkış yaptı. Hamilton ve Ferrari pilotlarının kendisini geçmesine engel olamadı. Daha geride Button, Petrov ve Rosberg de kötü çıkış yaparken, Ferrari pilotları ve Schumacher üst sıralara tırmanmayı başardılar. İlk tur bittiğinde Vettel-Hamilton-Alonso-Massa-Kubica-Button-Barrichello-Hulkenberg-Webber-Buemi gibi pilotlar ilk 10'a girmişlerdi. Yarışın bundan sonraki kısmında fazla değişiklikler yaşanmadı. Vettel her turda Hamilton'la arasındaki farkı açmaya başladı. Bu sırada, arka tarafta Webber henüz yedinci turdayken pite girip sert lastiklere geçiş yapmıştı. Bu yüzden biraz arkaya düştü. Dokuzuncu turdaysa yarışın kaderini değiştirecek kaza meydana geldi.

Lotus pilotu Kovalainen, arkasındaki Webber'e kolay geçiş imkanı tanımıyordu. Ancak son hızla Lotus pilotunun arkasına geçen Webber, hızını ayarlayamamıştı. Kovalainen'in erken frene basması da kazaya sebep olan nedenlerdendi. Sonuçta iki pilotun ufak hesap hatası pahalıya mal oldu ve Webber, Kovalainen'e arkadan çok sert bir şekilde çarptı. İşin kötüsü, Webber'in aracı çarptıktan sonra ters döndü. Neyse ki o şekilde yolda sürüklenmedi ve hemen düzelip lastik bariyerlere çarptı. 500. yarışında Lotus bir aracını kaybederken Red Bull da Türkiye'den sonra Valencia'da da kaza şokuyla sarsıldı. Mark Webber'in durumunun iyi olması takım için tek teselliydi. Ama bu kazadan sonra yaşananlar, bence 2010 yılının en çok konuşulacak olayları arasına girecektir. Tam da kurallar yeni değişmişken, güvenlik aracının yarışa girdikten sonra oluşan durum son derece talihsiz olmuştur.

Kazayı gören pilotlar, hemen lastik değiştirmek için pite girdiler. Ancak pite girişlerde bazı araçların hız kuralına uymadığı tespit edildi. Toplamda dokuz araç incelemeye alındı. Bu işin bir kısmı. Diğer kısmı ise Hamilton'ın yaptığı. Hamilton, güvenlik aracı piste girerken hızını azaltmış ancak sonradan ne olduysa bir anda hızını arttırıp güvenlik aracını geçmişti. Pist komiserleri olayı incelemeye aldılar ve olay sonunda Hamilton'a pitten geçme cezası verildi. Cezayı alacağını öğrenen Hamilton, pistteki en iyi zamanı yapıp arkadakilerle arasındaki farkı açtı ve sonra da pitten geçerek tekrar yarışa katıldı. Sıralamada yer kaybetmeyen Hamilton böylece ikinci sırada yarışmaya devam etti. Olayın üçüncü boyutu ise Schumi'nin tarafında yaşandı. Zaten pite erkenden girmiş olan Alman pilot, kazanın olduğu sırada değil de bir tur sonra tekrar pite girmek istedi. Açıkçası, yarışın başında iki kere pite girmesini anlayamadım. Ama bu taktik onlara pahalıya patladı. Çünkü pit çıkışı konvoyun geçmesini bekledi. Güvenlik aracının arkasındaki konvoyu bekleyip yarışa döndüğü zaman 19. sıraya geriledi. Böylece bir kaza, üç tane farklı sorun yaratmış oldu.

Yarışın ilerleyen bölümlerinde pek fazla geçiş olmadı. Zaten Valencia GP, geçişe fazla müsait bir pist değil. Güvenlik aracından sonra pite girmeyen Kobayashi arka tarafı kontrol altına aldı ve yarışı uzun süre üçüncü sırada götürdü. Button da kendisini zorlamayınca yarışta fazla geçiş de izlemedik. Bunların dışında, arkada Massa ve Schumi rakiplerini geçip yarışı en iyi şekilde bitirmeye çalıştılar. Ancak Schumi yarışı başladığı yerde bitirdi. Massa da 11. sırada kalıp puan alamadı. Yarışı baştan sona lider götüren Vettel ise zaferini ilan etti. McLaren pilotları Hamilton ikinci, Button üçüncü oldu. Williams pilotu Barrichello ise sezonun en iyi derecesi olan dördüncülüğü elde etti. Kubica yükselişine devam edip beşinci oldu. Sutil, Force-India'ya puanlar kazandırmaya devam etti ve altıncı sırada yarışı bitirdi. Kobayashi, rüya gibi bir yarışın ardından yedinci sırayı aldı. Son turda Buemi'yi geçişi nefes kesiciydi. Alonso sekizinci olarak Ferrari'de hayalkırıklığı yaratırken, Buemi dokuzuncu ve Mercedes pilotu Rosberg onuncu oldu.

Yarıştan sonra Schumi ve Ferrari cephesi çok kızgındı. Hamilton'ın sadece pistten geçme cezası alması ve dokuz pilota beş saniye cezası verilmesi herkeste kuşku yarattı. Ferrari tarafı yarışın manipüle edildiğini ve bu işin Formula 1'in güvenirliğine zarar verdiğini söyledi. Ferrari başkanı Luca di Montezemolo ''Böyle şeylerin yaşanması Formula 1'i zedeliyor. Ferrari'nin bu yarışta geride kalmasının sebebi, yarış hakemlerinin verdikleri kararlardır'' şeklinde konuştu. Benzer şeyleri Alonso da ifade etti. Güvenlik aracı girerken arka arkaya sıralanan iki pilot, yarış bittiğinde çok farklı yerlerdeydiler. Bu durumun altını çizdi İspanyol pilot. Benim şahsi fikrim de yarışın mide bulandırıcı olduğu yönünde. Hamilton'ın yaptığı hareket sadece pitten geçme cezasıyla geçiştirilemezdi. Dokuz pilotun, güvenlik aracı kuralını ihlal etmesinden sonra beş saniye ile cezalandırılması da kabul edilecek gibi değil. Hatırlanacağı gibi Schumi, bu sene Monaco GP'de güvenlik aracı yoldan çıkarken son turda Alonso'yu geçtiği için 20 saniye cezası almış ve puansız bir şekilde yarışı tamamlamıştı. Ondan sonra yapılan güvenlik aracı ile ilgili kural değişikliği anlaşılan yeterli olmamış. Açıkçası bariz bir çifte standart var. Zaten çoğunluğun da hemfikir oldukları nokta, güvenlik aracı kurallarında hala standart getirilmemiş olması. Vettel yarışı birincilikle bitirdi ama soru işaretleri sezonun ortasında oluşmaya başladı. Sezon sonunu bakalım nasıl getirecekler?..

1 Yorum

  1. formula 1 özellikle bu sene ayrı bi ilginç zaten.. arbalardan çıkan motor sesine hayran olmasam ve kazları kimin yaptığını ve kimlerin geri düştüğünü umursamazsam izlenebilir hale geliyor.... eee durum bu oluncada niye izlmek için uğraşayımki??

     

Yorum Gönder